28. August 2014

Sådan undgår du eksamensangst

Udskriv til printer / Send til ven

Eksamensangst kan være nærmest invaliderende for nogen, og prisen for en dårlig eksamen kan, set over et helt liv, være meget stor i form af bristede drømme og forventninger, og en lavere løn gennem hele livet.

Eksamensangst skyldes negativ tænkning som giver angst for ikke at kunne leve op til egne og andres forventninger. Eller måske endda frygt for ikke at komme ind på drømmestudiet hvis det går dårligt. Er det kun teenagere der kan få glæde af dette? Nej! Alle der læser på videregående studier kan drage fordel af disse teknikker og få bedre udbytte af undervisningen med en mindre indsats.

Hvordan kan du bruge Silva Metoden til at hjælpe dig
Med mental hovedrengøring lærer du at ændre negative tanker til positive tanker (tanker skaber følelser, som skaber adfærd som skaber resultater = positive tanker skaber positive resultater). Du lærer så at sige at omprogrammere dig selv til bedre resultater. Du lærer også at læse og lytte mere effektivt. Dette giver dig bedre koncentration så du bedre kan klare en eksamenssituation og få en mere positiv oplevelse – for livet.

    Praktiske tips du kan bruge før du lærer Silva Metoden (efter er alt sjovere):

  • Bring orden i noter, tekster og bøger til de fag du skal op i.
  • Husk at trække vejret dybt og spænd af, hvis du er ved at miste tråden under eksamen. Brug tre-fingerteknikken, hvis du har været på Silva Life kursus.
  • Lav en realistisk plan for din eksamenslæsning før eksamen begynder.
  • Undersøg eksamensreglerne, eksamensformen og pensum i de fag, du skal op i.
  • Når du trækker et spørgsmål eller får udleveret en eksamensopgave, så læs det grundigt igennem så du er sikker på at du har forstået, hvad opgaven går ud på.
  • Lav en realistisk plan for læsningen ved 24 timers forberedelse. Husk at lægge pauser ind og stop forberedelsen i god tid før selve prøven.
  • Lav evt. en læsegruppe med 2 – 3 andre elever/kursister/studerende. Øv jer i at fremlægge for hinanden. Det giver tryghed.
  • Sørg for at du får tilstrækkeligt at spise og drikke, nok søvn og godt med motion. Løb eller gå en tur. Det hjælper dig til at tænke klart.
  • Pak bøgerne sammen senest ved spisetid aftenen før eksamen.
  • Gå en tur, se en god film eller gør noget andet, der virker afslappende og rart.
  • Check om du har pakket det, du skal have med, inden du går i seng.
  • Ved mundtlige prøver er det i orden at spørge din lærer, hvis der er noget du ikke forstår.
  • Tal med en du er tryg ved om din eksamenssituation. (familien, venner, din studievejleder, din lærer eller andre).

Det bedste er hvis du kan nå at tage eller gentage Silva Life kurset inden din eksamen. Så er du optimalt klædt på til at gøre det der skal til. Klik her for at se det næste kursus.

Hvad mener du? Har du som kursist beretninger om dine oplevelser med Silva Metoden til eksamener? Har du selv yderligere tips? Skriv en kommentar…

klikherforatfa

Kommentarer

  1. Hi there, just wanted to mention, I liked
    this article. It was inspiring. Keep on posting!

Skriv en kommentar...

*